4 Ekim 2015 Pazar

Yıllar Önce İmam Hatip Lisesinde Yapılan Bir Röportaj

Malatya İmam Hatip Lisesinde okuduğum yıllarda bir arkadaşımla beraber okul gazetesi çıkarmaya karar vermiştik. Bu karar neticesinde okulumuzla ilgili araştırmalar yaparak bilgi topluyorduk. Daha sonra okulumuzun en eskilerinden olan Abdullah Kayhan hocamıza danıştık ve bir röportaj yapmak istedik. Sağolsun o da kırmayıp kabul etmişti ve röportajı gerçekleştirdik. Ancak çok çalışmamıza ve elimizden geleni yapmamıza rağmen öğrenci halimizle okul gazetesini çıkaramamıştık. O zamandan sonra bu röportaj kaybolup gitmişti. Ancak  yıllar sonra abimin bilgisayarında olan bilgilerimi bir Cd ile bana vermesi ile bu röportaja ulaştım. 2012 yılında yani lise son sınıfta iken yaptığımız bu röportajı sizlerle paylaşıyorum. Bu vesileyle de kıymetli Hocam Abdullah Kayhan'a sevgi ve saygılarımı sunuyorum...

Soru: Okulumuzun geçmişten günümüzü kadar olan gelişmeleri nelerdir?

Abdullah Kayhan: Öncelikle şunu söylemek lazım İmam Hatip Liselerin 1929'lara 1930'lara dayanan bir mazisi vardır. Geçmişe baktığımızda imam hatiplilerin mazisi  hayli sıkıntılı geçmiştir. imam hatip liselerinin Türkiye'deki büyümeleri ve gelişmeleri yani kuruluşları büyük bir ihtiyaçtan doğmuştur.Halk imam hatiplileri hep gözbebeği gibi görmüş ve kucaklamıştır, Malatya imam hatip lisesinde 1965'te eğitim ve öğretime A blokla başlanmış,daha sonra B blok yapılmıştır.Halkımız bize her zaman kucak açmıştır bizi maddi ve manevi olarak desteklemiştir.Bu binaların alt yapıları  halkımız tarafından yapılmıştır.
 O zamanın öğretmenleri, idarecileri ve okul aile birliği de okulun yapımında aşk ve şevkle çalışmışlardır, okul dernekleri ve imam hatipleri yaptırma ve yaşatma dernekleri çalışmışlardır.Hiç unutmam o günlerde  Namık amca bu okula çok yardımda bulunmuştur,zamanının büyük bir kısmını okulda geçirmiş ve idarecilerimizle imam hatip lisesinin gelişmesi ve güzelleşmesi için gayret göstermişlerdir.İmam hatip lisesi ilk açıldığında çok az bir öğrenci kitlesi ile açılsa da daha sonra bine kadar ulaşmıştır. Halkımız imam hatip lisesinin hep başarılı olduğunu görmüşlerdir, özellikle ailelerimiz bizi bu okula gönderirken dinini öğrenmesi için gönderdiler ama zaman içeresin de imam hatipliler yüksek tahsile gitmişlerdir ve orada da başarılarını kanıtlamışlardır.

Okulumuz Malatya İmam Hatip Lisesi içi
Soru: Eski İmam Hatipliler ve Şimdiki İmam Hatipliler arasındaki farklar nelerdir?

Abdullah Kayhan: İmam hatip liseleri üzerinde bir takım münakaşalar yaşanmıştır. Tabiri caizse imam hatiplilier kıskanılmış ve başarısını çekemeyenler olmuştur.Ancak şunu söylemek gerekirse imam hatip lisesinin ilk açılışında büyük bir aşk ve sevgi vardı,öğrencilerimiz çok idealistiler hedeflerini belirlemiştiler,bu okula gelen öğrencilerimiz okumak ve bilgi sahibi edinmek için geliyorlardı.İnanın ilkokula üç yüz dört yüz kişi ile başlardık,son sınıfa geldiğinde dökülmeler olurdu ancak mezun olan öğrencilerimiz mutlaka bir göreve gelirlerdi.Görev alan öğrencilerimiz imam hatip lisesinin vizyonunu ve misyonunu çok başarılı bir şekilde yerine getirmişlerdir.Ancak eski imam hatiplilerle şimdiki imam hatipliler arasında bir kıyaslama yapılması gerekirse tabi nesil o zaman biraz kamil idi ve dış etkenlerin tesiri vardı.Sosyal hayat biraz daha farkılıydı kültürel değişimler bu kadar değildi.Öğrenciler daha kontrollüydü,öğretmen öğrenciyi kontrol edebiliyordu.Şimdi öğrenciyi  sosyal hayatta kontrol etme imkanı yoktur.Oysa o zamanın öğretmenlerimize  evlerimize kadar gelerek bizleri kontrol ederdi,hatta bizim sinemada hangi filmleri izlediğimizi kontrol ederlerdi. Dolayısıyla bugün gelinen sosyal hayat içerisinde öğrenciyi öğretmenin ve idarenin kontrol etmesi mümkün değil burada en büyük görev ise ailelere düşüyor. Aile-okul işbirliği ile ancak  öğrencilerimiz daha güzel yetiştirilebilir.

Malatya İmam Hatip Lisesi ön taraf
Soru: Okulumuzun o günkü zor şartlardan bugünkü koşullara gelmesi nasıl oldu?

Abdullah Kayhan: Okulumuzun o günkü zor şartlardan bugünkü koşullara gelmesi kolay olmadı.Ben hatırlıyorum bir arkadaşım vardı şimdi Malatya'nın ünlü bir işadamı o zamanlar  yamalı pantolon giymiş ve hatta o yamanın üstüne bir tane daha yama yapmıştı,sırtında boya sandığı okul önünde akşama kadar ayakkabı boyardı.Her birimiz cumartesi ve pazar günleri boş vaktimizde bir şeyler satardık ve okul harçlığımızı kendimiz karşılardık,o zaman maddi imkanlar da kısıtlıydı. Ama bugün bakın devlet okullarımıza yatılı pansiyonlar açmış yemeğini, banyosunu veriyor.O zamanlar ilkokulda sınıflarda soba kullanılırdı evlerimizden okula odun toplar götürürdük ve çok sıkıntılarla ders işlerdik.Bunun dışında da imam hatipliler birçok sıkıntı yaşamışlardır, mesela 1971 imam hatibin orta kısmı kapatıldı ve sadece lise kısmı ile devam etti.İmam hatip lisesi sıkıntılarla eğitim ve öğretim yaptı,ancak öğrencilerimiz bu sıkıntılardan haberdar edilmeden okumuşlardır.Halkımız imam hatiplileri hep güzelin,iyinin,doğrunun yanında olduğunu görmüştür ve onlarda daima bu çizgiyi takip etmişlerdir. İmam hatipliler ülkelerinin geleceği için gayret ve çaba göstermişlerdir, medeniyetlerinin aşkıyla ve şevkiyle büyümüşlerdir. Adetlerini,kültürlerini ve kökenlerini asla unutmamışlardır, evet batının gelişmişliğini,teknolojisini alalım demişlerdir ama batının kültürü ile kendi kültürümüzün karıştırılmayacağını bilmişlerdir.

  Soru: Okulumuzdaki başlıca sorunlar nelerdir?

Abdullah Kayhan: Bence sorundan ziyade ne yapmalı sorusunu sormak lazım tabii sorunlarımızı tespit edelim teşhisi koyalım ama tedavi ne olmalı diye düşünelim. Öncelikle öğrencilerimizi daha aktif hale getirilmelisi ve yönlendirilmesi gerekmektedir. Öğrencilerimize imam hatip liselerinin önemini, hedefini, kaynağını ve kuruluş amacının mutlaka öğretilmesi gerekmektedir. Çünkü imam hatip lisesini halk farklı görüyor. Mesela otobüs durağında bazen karşılaşıyorum yaşlı bir nine, yaşlı bir dede bir öğrencimizin hatasını gördüğü zaman diyor ki bak bir de imam hatipli olacaksınız niye çünkü imamlığın vizyonu ve misyonu hatipliğin vizyonu ve misyonunun gerektiği davranışta bulunmuyorlar. Öncelikle öğrencilerimize bu bakış açısının kazandırılması gerekiyor. Ayrıca öğrencilerimizin daha bilgili,daha kültürlü,kendisine güvenen, özverili, yerel değerlerini bilen kültürünü özümsemiş bir bireyler olarak yetiştirilmesi gerekir.
 Aynı zamanda gelişen Dünyayı da tanıyan, Dünyayı okuyan geniş perspektiften olaylara bakan bir bakış açısı ile yetiştirilmesi gerekir. Ayrıca en önemli sorunlarımızdan biride dil sorunu imam hatip lisesi öğrencisinin Arapçayı çok iyi konuşması ve en az birkaç dil bilmesi gerekir. Bunun için yeni metotlar uygulanmalı İslami ilimlerin ve Arapçanın daha iyi öğretilmesi ve pratik hale getirilmesi gerekiyor. İmam hatiplilerinde dışarıda söylenenlere aldırmadan vatanının geleceği ve ailelerin mutluluğu için bu gayret ve çabayla hedeflerine kilitlenmesi ve yetiştirilmesi gerekiyor. Size de yaptığınız bu çalışmadan ötürü teşekkür ediyorum ve sevgilerimi sunuyorum.



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder